Information system for digital education: user perception at the University of Guanajuato
PDF (Español (España))

How to Cite

Magdaleno Horta, L., Muñoz Mújica, . R. J. ., & Martínez Patiño, J. . (2024). Information system for digital education: user perception at the University of Guanajuato. Acta Universitaria, 34, 1–20. https://doi.org/10.15174/au.2024.4007

Abstract

In the current digital era, the proper management of information has become a cornerstone for educational institutions. This study focuses on the Information System for Digital Education (SIDigital, from its Spanish acronym) of the University of Guanajuato, analyzing its effectiveness and efficiency through user perception. Based on a mixed cross-sectional design, its implementation and operation are evaluated from the users' perspective. Results indicate that SIDigital has significantly optimized processes, reduced response times, and improved overall user satisfaction. Despite its benefits, areas for improvement were identified. SIDigital is presented as an important tool in the digital transformation of the University of Guanajuato, underlining the importance of robust information management systems in the field of education.

https://doi.org/10.15174/au.2024.4007
PDF (Español (España))

References

Arias, E., Eusebio, J., Pérez-Alfaro, M., Vásquez, M., & Zoido, P. (2021). Los Sistemas de Información y Gestión Educativa (SIGED) de América Latina y el Caribe: la ruta hacia la transformación digital de la gestión educativa. Banco Interamericano de Desarrollo (BID). http://dx.doi.org/10.18235/0003345

Asio, J. M. R., Leva, E. F., Lucero, L. C., & Cabrera, W. C. (2022). Education Management Information System (EMIS) and its implications to educational policy: a mini-review. International Journal of Multidisciplinary: Applied Business and Education Research, 3(8), 1389–1398. http://dx.doi.org/10.11594/ijmaber.03.08.01

Badrudin, B., Khusnuridlo, M., & Wahyu, M. Z. (2022). The influence of learning management information system and service quality on the customer satisfaction of Ruangguru application. Cypriot Journal of Educational Sciences, 17(1), 148-158. https://doi.org/10.18844/cjes.v17i1.6692

Byungura, J. C., Hansson, H., & Ruhinda, B. (2019). Integrated computer-based management information systems: the complexity and diffusion in Rwandan higher education institutions. International Journal of Education and Development Using Information and Communication Technology, 15(1), 55- 75. https://www.learntechlib.org/p/209734/

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2018). La Agenda 2030 y los Objetivos de Desarrollo Sostenible Una oportunidad para América Latina y el Caribe. Publicación de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/cb30a4de-7d87-4e79-8e7a-ad5279038718/content

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). (2021). Tecnologías digitales para un nuevo futuro. Publicación de las Naciones Unidas. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/879779be-c0a0-4e11-8e08-cf80b41a4fd9/content

Hernández, A. (2003). Los sistemas de información: evolución y desarrollo. Proyecto Social: Revista de Relaciones Laborales, (10-11), 149-165. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=793097

International Organization for Standardization (ISO). (2015). Norma Internacional ISO 9000 Traducción oficial, Secretaría Central de ISO. Secretaría Central de ISO. https://dai.uas.edu.mx/pdfs/NORMA_ISO_9000-2015_FyV.pdf

Kopnin, P. (s. f.). Lógica dialéctica. Imprenta Universitaria André Voisin. https://proletarios.org/books/Kopnin-Logica.pdf

López, D. (2018). Introducción a la transformación digital. Universitat Oberta de Catalunya. https://openaccess.uoc.edu/bitstream/10609/144049/1/Decisiones%20y%20proyectos%20estrategicos%20de%20TI_Introduccion%20a%20la%20transformacion%20digital.pdf

Magdaleno, L., & Muñoz-Mújica, R. (2023). La educación digital: análisis y actualización conceptual. En S. R. Tovar (ed.), Perspectivas y horizontes de la educación digital en la Universidad de Guanajuato (pp. 15-23). https://blogs.ugto.mx/jornada/wp-content/uploads/sites/73/2023/05/Perspectivas-y-horizontes-de-la-educacion-digital-en-la-Universidad-de-Guanajuato.pdf

Mukhtar, M., Sudarmi, S., Wahyudi, M., & Burmansah, B. (2020). The information system development based on knowledge management in higher education institutions. International Journal of Higher Education, 9(3), 98-108. https://doi.org/10.5430/ijhe.v9n3p98

Nodo Universitario. (2022). Guía para la implementación de los Centros para la Integración de la Multimodalidad Educativa y las Salas Multimodales. Universidad de Guanajuato. https://nodo.ugto.mx/estudia-ensena-y-capacitate-en-el-cime/guia/

Normalización Española (UNE). (2018). Especificación UNE 0060. Industria 4.0 Sistema de gestión para la digitalización. Asociación Española de Normalización. https://www.une.org/encuentra-tu-norma/busca-tu-norma/norma?c=N0060640

Pereira, Z. (2011). Los diseños de método mixto en la investigación en educación: una experiencia concreta. Revista Electrónica Educare, 15(1), 15-29. https://www.redalyc.org/pdf/1941/194118804003.pdf

Piattini, M., & Mengual, L. (2008). Universidad digital 2010. En J. Laviña & L. Mengual (coord.), Libro Blanco de la Universidad Digital 2010 (pp. 5-27). Ariel.

Prieto, A., & Martínez, M. (2004). Sistemas de información en las organizaciones: una alternativa para mejorar la productividad gerencial en las pequeñas y medianas empresas. Revista de Ciencias Sociales, 10(2), 322-337. https://www.redalyc.org/pdf/280/28010209.pdf

Proaño, M. F., Orellana, S. Y., & Martillo, I. O. (2018). Los sistemas de información y su importancia en la transformación digital de la empresa actual. Revista Espacios, 39(45). https://www.revistaespacios.com/a18v39n45/a18v39n45p03.pdf

Salinas, J., & Marin, V. I. (2018). Las diferentes concepciones de la universidad digital en Iberoamérica. RIED. Revista Iberoamericana de Educación a Distancia, 21(2), 97-118. https://www.redalyc.org/journal/3314/331455826007/331455826007.pdf

Stanford University. (s. f.). Data Governance Center. https://datagovernance.stanford.edu/data-governance-center

Sunkel, G., Trucco, D., & Espejo, A. (2013). La integración de las tecnologías digitales en las escuelas de América Latina y el Caribe. Una mirada multidimensional. CEPAL. https://repositorio.cepal.org/server/api/core/bitstreams/2568c26e-e12b-41fc-bd88-ca05efd73925/content

Tecnologías Información. (2018). Evolución de los Sistemas de Información. https://www.tecnologias-informacion.com/evolucionsistemas.html

Universidad de Guanajuato. (2020). Bienvenida de Cursos. Informe Anual 2022-2023. Universidad de Guanajuato. https://www.ugto.mx/images/informes/informe-2019-2020-universidad-guanajuato-ug-ugto.pdf

Universidad de Guanajuato. (2021). Plan de Desarrollo Institucional 2021-2030 de la Universidad de Guanajuato. Universidad de Guanajuato. https://www.ugto.mx/planeacion/images/pdf/universidad-de-guanajuato-pladi-2021-2030.pdf

Universidad de Guanajuato. (2022). Acuerdo por el cual se establece el Sistema de Educación Digital de la Universidad de Guanajuato. Gaceta Universitaria. https://www.ugto.mx/gacetauniversitaria/component/jdownloads/send/272-acuerdos-de-rectoria-general/1543-acuerdo-por-el-cual-se-establece-el-sistema-de-educacion-digital-de-la-universidad-de-guanajuato

Universidad de Guanajuato. (2023). Bienvenida de Cursos. Informe Anual 2022-2023. Guanajuato, Universidad de Guanajuato. https://www.ugto.mx/informe2022-2023/images/informe2023/pdf/Informe_Anual_Rector_UGto_2022-2023_v2.pdf

Universidad de Guadalajara. (s. f.). Sistema Integral de Información y Administración Universitaria. https://siiau.udg.mx/