Abstract
The present work aims to develop a proposal of indicators that allow measuring entrepreneurial, innovative, and social commitment activities in state public universities (UPE, from its Spanish acronym) in Mexico, in order to assess the progress these institutions have made regarding their Third Mission. The technique of analysis and interpretation of information is employed through the comparison of content in documents from primary and secondary sources. Results show that a proposal is made in accordance with the characteristics of UPE, which includes eight indicators for entrepreneurship, 13 for innovation, and three for social commitment. Finally, it is concluded that having a suitable system of indicators adapted to the reality in our country allows to identify and evaluate activities directly related to this mission, aiming to generate and apply knowledge that contributes to the promotion of regional, national, or international development.
References
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2016). Plan de Desarrollo Institucional. Visión 2030. ANUIES. http://www.anuies.mx/media/docs/avisos/pdf/PlanDesarrolloVision2030.pdf
Asociación Nacional de Universidades e Instituciones de Educación Superior (ANUIES). (2023). Directorio de IES afiliadas. Anuies.mx. http://www.anuies.mx/anuies/estructura-organica/consejo-de-universidades-publicas-e-instituciones-afines-cupia/directorio-de-ies-afiliadas
Astigarraga, E., & Eizagirre, A. (2017). El reto de la tercera misión. Una visión desde Mondragón Unibertsitatea. Cuestión Universitaria, (9), 74-87. http://polired.upm.es/index.php/lacuestionuniversitaria/article/view/3579
Ávila, R. A. (2013). La tercera misión de las universidades chilenas aplicada al caso de IDIEM y Dictu [Tesis de Licenciatura]. Universidad de Chile. http://repositorio.uchile.cl/bitstream/handle/2250/112174/Avila%20V.,%20Roc%C3%ADo.pdf?sequence=3
Bensing, J. M., Caris-Verhallen, W. M. C. M., Dekker, J., Delnoij, D. M. J., & Groenewegen, P. (2003). Doing the right thing and doing it right: toward a framework for assessing the policy relevance of health services research. International Journal of Technology Assessment in Health Care, 19(4), 604-612. https://dspace.library.uu.nl/bitstream/handle/1874/21933/bensing_03_doingtherightthing.pdf?sequence=1
Bueno, E. (2007). La Tercera Misión de la Universidad: el reto de la transferencia del conocimiento. Revista de Investigación en Gestión de la Innovación y Tecnología. La Universidad Del Futuro, 41, 1-11. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=2313692
Bueno, E., & Casani, F. (2007). La Tercera Misión de la Universidad. Enfoques e indicadores básicos para su evaluación. Revista Economía Industrial, 366, 43-59. https://www.mintur.gob.es/Publicaciones/Publicacionesperiodicas/EconomiaIndustrial/RevistaEconomiaIndustrial/366/43.pdf
Clark, B. (1998). Creating entrepreneurial universities: organizational pathways of transformation [Versión DX Reader]. Oxford. https://doi.org/10.1023/A:1003771309048
Coase, R. H. (1988). The nature of the firm. Journal of Law, Economics, & Organization, 4(1), 386-405. https://www.jstor.org/stable/765011?seq=1
Comisión Europea (CE). (2003). Comunicado de la Comisión: el papel de las universidades en la Europa del conocimiento.
Comisión Europea (CE). (2012). Libro Verde. El fomento y la medición de la tercera misión en las instituciones de educación superior. https://consellosocial.udc.es/blogpresidente/wp-content/uploads/2015/02/Green-paper-p-C.pdf
Consorcio de Universidades Mexicanas (Cumex). (2023). ¿Quiénes somos? Cumex.org. https://www.cumex.org.mx/quienes-somos/#miembros
De la Torre, E. (2016). Tipologías de universidades: relevancia de la tercera misión para las políticas y estrategias universitarias en el nuevo marco de la educación superior [Tesis Doctoral]. Universidad Autónoma de Madrid. Facultad de Ciencias Económicas y Empresariales.
De la Torre, E. M., Casani, F., & Sagarra, M. (2018). Defining typologies of universities through a DEA-MDS analysis: an institutional characterization for formative evaluation purposes. Research Evaluation, 1-16. https://doi.org/10.1093/reseval/rvy024
Di Maggio, P. J., & Powell, W. W. (1999). El nuevo institucionalismo en el análisis organizacional. Fondo de Cultura Económica. http://www.inap.org.mx/portal/images/RAP/el%20nuevo%20intitucionalismo%20en%20el%20analisis%20organizacional.pdf
Etzkowitz, H., (2002). Incubation of incubators: innovation as a triple helix of university-industry-government networks. Science and Public Policy, 29(2), 115-128. https://doi.org/10.3152/147154302781781056
Galindo, J., Sanz, P., & De Benito, J. J. (2011). La universidad ante el reto de la transferencia del conocimiento 2.0: análisis de las herramientas digitales a disposición del Gestor de Transferencia. Investigaciones Europeas de Dirección y Economía de la Empresa, 17(3), 111-126. https://doi.org/10.1016/S1135-2523(12)60123-3
García-Peñalvo, F. J. (2016). La tercera misión. Education in the Knowledge Society, 17(1), 7-18.
Guzmán, A., & Trujillo, M. A. (2008). Procesos de isomorfismo en la Facultad de Administración de la Universidad de los Andes. Revista Universidad & Empresa, 7(15), 219-236. https://www.redalyc.org/articulo.oa?id=187214457011
Laredo, P. (2007). (5-6 marzo, 2007). Toward a third mission for universities. UNESCO Regional Seminar Globalizing Knowledge: European and North American Regions and Policies addressing the Priority Issues of other UNESCO Regions. Paris, France. https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000157815
Larrán-Jorge, M., & Andrades-Peña, F. (2015). Análisis de la responsabilidad social universitaria desde diferentes enfoques teóricos. Revista Iberoamericana de Educación Superior, 6(15), 91-107. http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-28722015000100005&lng=es&tlng=es
Martín, B. R. (2011). The research excellence framework and the “impact agenda”: are we creating a Frankenstein monster?. Research Evaluation, 20(3), 247-254. https://doi.org/10.3152/095820211X13118583635693
Mendoza, J. (2018). Subsistemas de Educación Superior. Estadística básica 2006-2017. Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). https://www.ses.unam.mx/integrantes/uploadfile/jmendoza/Mendoza2018_SubsistemasDeEducacionSuperior.pdf
Miranda, A., García, O., & Pérez, R. (2016). ¿Qué papel juegan actualmente las universidades públicas en la transferencia de conocimiento y la innovación tecnológica? El testimonio de profesores-investigadores de dos Universidades Públicas
Estatales del país. En O. F. Contreras & H. Torres (coords.), 5° Congreso Nacional de Ciencias Sociales. La ciencia emergente de las ciencias sociales. Conocimiento, Crítica e Intervención (pp. 4-25). www.comecso.com/5congreso/EJE3.pdf
Molas-Gallart, J., Salter, A., Patel, P., Scott, A., & Duran, X., (2002). Measuring third stream activities. Final report to the Russell Group of Universities. Science and Technology Policy Research.
Molteni, G. (2008). Principales aportes de la Nueva Economía Institucional (NEI) y sus críticos. Revista Valores en la Sociedad Industrial, 24(67), 8-19. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/2567660.pdf
Mora, J.G., Ferreira, C., Vidal J., & Vieira, J.M. (2015). Higher education in Albania: developing third mission activities. Tertiary Education and Management, 25(1), 1-12. https://doi.org/10.1080/13583883.2014.994556
North, D. C. (1991). Institutions. The Journal of Economic Perspectives, 5(1), 97-112. https://www.jstor.org/stable/1942704?seq=1#page_scan_tab_contents
North, D. C. (1993). Instituciones, cambio institucional y desempeño económico. Fondo de Cultura Económica. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/4833969.pdf
Nunes, A. M., & Machado, M. B. (2018). Enseñanza superior y sociedad: un estudio exploratorio sobre prácticas de la tercera misión en la Universidade Estadual de Campinas (Unicamp). Journal of Technology Management and Innovation, 13(4), 94-104. http://www.jotmi.org/index.php/GT/article/view/2920
Ostrom, E. (1990). Governing the commons. Cambridge University Press. http://wtf.tw/ref/ostrom_1990.pdf
Ortiz-Reyes, M., Williams-Tejeda, D., Delgado, M., López, J., & Negrón N. (2017). La tercera misión de las universidades: enfoque, indicadores principales y descriptores de un grupo selecto de instituciones de educación superior en Puerto Rico. Cuaderno de Investigación en la Educación, (32), 30-50. https://revistas.upr.edu/index.php/educacion/article/view/13922
Pedroza, Á., & Ortiz, S. (2013). Estructura de Interfaz Universitaria: estudio de caso. Repositorio Institucional del ITESO, 1-16.
http://rei.iteso.mx/bitstream/handle/11117/2154/APZ%20-%20SOC%20PROGINNT%20_ORE%20REV.pdf?sequence=2
Piva, E., & Rossi-Lamastra, C. (2013). Systems of indicators to evaluate the performance of university-industry alliances: a review of the literature and directions for future research. Measuring Business Excellence, 17(3), 40-54.
https://www.proquest.com/docview/1430560616#:~:text=10.1108/MBE%2D01%2D2013%2D0004
Scott, R. (2013). Institutions and organizations: Ideas, interests, and identities. Saga Publications.
Soeiro, A, & Montesinos, P. (2011). E3M - European Indicators and Ranking Methodology for University Third Mission. https://repositorio-aberto.up.pt/bitstream/10216/135816/2/489507.pdf
The Times Higher Education World University Rankings (THE). (2019). World University Rankings 2019. Timeshighereducation.com. https://www.timeshighereducation.com/world-university-rankings/2019/world-ranking#!/page/0/length/25/sort_by/rank/sort_order/asc/cols/stats
Top Universities. (2019). QS Stars. Topuniversities.com. https://www.topuniversities.com/qs-stars#sorting=overall+country=241+rating=1+order=desc+orderby=uni+sea
Universidad Nacional Autónoma de México (UNAM). (2017). Estudio Comparativo de las Universidades Mexicanas. Explorador de Datos UNAM (Execum). https://www.execum.unam.mx/#
Vaca, R., Moreno, M. J., & Riquel, F. (2007). Análisis de la responsabilidad social corporativa desde tres enfoques: stakeholders, capital intelectual y teoría institucional. En J. Pérez de Ayala (coord.), Conocimiento, innovación y emprendedores: camino al futuro (pp. 115-128). Universidad La Rioja. https://dialnet.unirioja.es/servlet/articulo?codigo=22348
Vilalta, J. M. (2013). La tercera misión universitaria. Innovación y transferencia de conocimientos en las universidades españolas. https://www.sociedadyeducacion.org/core/wp-content/uploads/00.-Cuaderno-de-trabajo-4-print.pdf
Webometrics (2019). Ranking Web de Universidades. https://www.webometrics.info/es/Latin_America_es/M%C3%A9xico#content
Williamson, O. (1979). Transaction-cost economics: the governance of contractual relations. The Journal of Law and Economics, 22(2), 233-261. https://www.journals.uchicago.edu/doi/abs/10.1086/466942