Share capital and level of education in the adult population of Ocotlán, Jalisco

Abstract

Share capital and education are social assets associated in a mutual generation relationship. Supporting this statement seems to be commonplace, but providing evidence that confirms it is less frequent than expected. For this reason, the purpose of this paper is to show the results of the analysis of the relationship between social capital and the educational level of the people from Ocotlán, Jalisco. The data come from an empirical study conducted in the city of Ocotlán, Jalisco. The study involved 420 people older than 18 years of age from different neighborhoods of the municipality. For the sample design and its distribution, the variables of sex and place of residence were considered. The analyzes were performed through statistical tests that allowed to identify the relationship between variables, such as: Pearson correlations, Chi-square, Anovas, Levene test, Games Howell, and Tukey. In the conclusions, it is sustained, from the results, that in fact the educational level is associated with better levels of social capital, specifically in the dimensions of social networks, neighborhood networks, and social support.

https://doi.org/10.15174/au.2019.2360
PDF (Español (España))

References

Armijo, N. y García, S. (coord.). (1995). Organismos No Gubernamentales. Definición, presencia y perspectivas. Ciudad de México: Foro de Apoyo Mutuo.

Arriagada, Irma. 2003. Capital Social: potencialidades y limitaciones analíticas de un concepto. Estudios sociológicos XXI, 63(3): 557-584.

Baum, F. & Ziersch, A. (2003). Social Capital. Journal of Epidemiology and Community Health (1979-). 57 (5): 320-323

Bebbington, A. (2004). Social capital and development studies 1: Critique. Debate, Progress? Progress in Development Studies. 4(4).

Bourdieu, P. (2000). Las formas del capital. Capital económico, capital cultural y capital social. En: Poder, derecho y clases sociales. Bilbao: Desclée de Brouwer.

Buvinic, M., Morrison, A. y Shifter, M. (1999). La violencia en América Latina y el Caribe: un marco de referencia para la acción. Washington D.C.:Banco Interamericano de Desarrollo. [Edición versión digital adobe]. Obtenido de http://idbdocs.iadb.org/wsdocs/getdocument.aspx?docnum=361925

Coleman, J. (1989). Rationality and society. Rationality and society. 1 (1)

Coleman, J. (2000). “Social capital in the Creation of Human Capital”. En: Lesser, E. (coord). Knowledge and Social Capital. Foundations and Applications. Boston: Butterworth Heineman

Chaparro, F. (2001). Conocimiento, aprendizaje y capital social como motor de desarrollo social. Brasilia. 30 (1): 19-31.

Coulthard, M., Walker, A., & Morgan, A. (2000). People’s percepcions of their neighbourhood and comunity involvement. Results from the social capital module of The General Household Survey 2000. Recuperado el 10 de septiembre de 2011, de Office for National Statistics: http://www.statics.gov.uk

Durlauf, S. N. (2002). Symposium on Social Capital: Introduction. The Economic Journal, 112 (483): 417-418. Published by: Blackwell Publishing for the Royal Economic SocietyStable URL: http://www.jstor.org/stable/798454

Durston, J. (2002). El capital social campesino en la gestión del desarrollo rural. Díadas, equipos, puentes y escaleras. Santiago: CEPAL y Publicación de las Naciones Unidas.

Autor (2012). El Capital social de la ciudad de Ocotlán Jalisco. Un análisis de sus características y dimensiones. En: E. Autor, y F. Calonge F. (Coord) (2012). Diagnóstico local sobre la realidad social, económica y cultural de la violencia y la delincuencia. (pp. 113 – 142). Universidad de Guadalajara y Gobierno Municipal de Ocotlán: México.

Autor (2014). Capital social y bienestar social. (1st ed.). Oviedo: Eikasia.

Klisksberg, B. (1999). El rol del capital social y de la cultura en el proceso de desarrollo. Venezolana de Gerencia. 4 (9): 11-50.

Lechner, N. (1999). Desafíos de un Desarrollo Humano: individualización y capital social.

Macinko, J. & Starfield, B. (2001). The Utility of Social Capital in Research on Healths Determinants. Milbank Quarterly, 3 (79): 387-427.

Meneses, J., Momino, J. M., y Muñoz, O. (2005). La escuela eficaz en la sociedad red: El uso del internet y la generación de capital social en la relación de la escuela con la comunidad y el territorio. REICE Revista Electrónica Iberoamericana sobre Calidad, Eficacia y cambio en Educación. 3 (1): 698-711.

Park, S., & Holloway, S. D. (2013). No parent left behind: Predicting parental involvement in adolescents’ education within a socio-demographically diverse population. The Journal of Educational Research, 106: 105–119.

Park, S, y Holloway, S. D. (2017). The effects of school-based parental involvement on academic achievement at the child and elementary school level: A longitudinal study, The Journal of Educational Research, 110 (1): 1-16, DOI: 10.1080/00220671.2015.1016600

Park, S., Stone, S. I., & Holloway, S. D. (2017). School-based parental involvement as a predictor of achievement and school learning environment: An elementary school-level analysis. Children And Youth Services Review, 82: 195-206. DOI: 10.1016/j.childyouth.2017.09.012

Pereira, L., Pereira, M. y Ziritt, G. (2005). Capital Social y educación desde una perspectiva ética. Estudios Interdisciplinarios en Ciencias Sociales. 7 (2): 92-101

Portes, A. (1998). “Social capital: Its Origins and Applications in Modern Sociology”. Annual Review of Sociology, Vol. 24 issue 1.

Putnam, R. D. (1993). (con R. Leonardi y R. Nanetti). Making democracy works. Civic traditions in modern Italy. New Jersey: Princeton.

Putnam, R. D. (ed.). (2003). El declive del capital social. Un estudio internacional sobre las sociedades y el sentido comunitario. Barcelona: Galaxia Gutenberg-Círculo de Lectores.

Putnam, R. D. (2004). Avances, políticas Públicas y agenda de Investigación en la teoria del capital social. Conversación con Robert Putnam, Serie Análisis del Desarrollo. (Asistentes, Entrevistador) [Edición versión digital adobe]. Obtenido de http://www.uia.mx/campus/publicaciones/IIDSES/3Avances.pdf

Ramírez, J. (2012). Patrones y prácticas de participación social en Ocotlán. En E. Autor, y F. Calonge F. (Coord) (2012). Diagnóstico local sobre la realidad social, económica y cultural de la violencia y la delincuencia. Pp. 143-174. Universidad de Guadalajara y Gobierno Municipal de Ocotlán: México.

Ramírez, Jorge. (2005ª). Dimensiones y características del capital social en Guadalajara. México, DF, México: Universidad Iberoamericana.

Ramírez, J. (2005b). Tres visiones sobre el capital social: Bourdieu, Coleman y Putnam. Acta Republicana. Política y Sociedad, (4), año 4.

Ramírez, J., y Autor, E. (2012). ¿Tenía razón Coleman? Acerca de la relación entre capital social y logro educativo. Sinéctica, 39, 1-14.

Reygadas, R. (1998). Abriendo Veredas. Iniciativas públicas y sociales de las redes de organizaciones civiles. Convergencia de organismos civiles por la democracia, México.

Rosero-Bixbi, L., (2006). Capital social, asentamientos urbanos y comportamiento demográfico en América Latina. Notas de Población. No. 81. CEPAL.

Rosenfeld, R., Steven F. Messner y E. Baumer, P. (2001). Social Capital and Homicide. Social Forces. 80 (1): 283-310.

Saz, M. I. y Sajardo, S. (2007). Las organizaciones del ámbito asociativo en la formación de capital social. Cayapa. Julio-noviembre. 7 (14): 54-74.

Smyth, S. (2004). Social Capital and the Socially. Journal of Sociology of Education. 25 (1): 19-34

Sobel, J. (2002). Can We Trust Social Capital?. Journal of Economic Literature. 40 (1): 139-154